Klik le kome oih

Saturday, February 12, 2011

Mari belajar Bahasa korea ye

ASSALAMUALAIKUM..

sekarang kan memang demam korea kan? semua orang pon asyik benar tengok drama korea dan dengar lagu korea. tapi ada juga yang kalis korea. macam mak aku,tetap juga minat cerita tamil dan suka sangat buka 108. aduhai.. nak layan KBS pun susah tau. nasib baik ada youtube..hehehe

aku suka tengok drama korea sebab jalan cerita dia sangat smooth dan logik lagi berpengajaran. kalau percintaan,bagi aku sangat murni. aku tak suka kalau tengok percintaan dalam cerita hollywood yang aku rasa sangat kotor. hmm.. maksud aku..macam..sikit-sikit nak cium..lepas tu macam-macam lagi. buatkan aku rasa percintaan yang hollywood tayangkan teruk. tengok, sekarang bollywood pun sama. maka,aku memang dah tak minat gila kat bollywood walaupun dulu memang chenta sama Amir Khan.

aku suka tengok drama korea bila hero caring ya amat dekat heroin. tanggalkan jaket untuk heroin yang kesejukan, piggy back heroin walaupun sebab tumit kasut patah, temankan heroin bila kesusahan,bagi semangat bila heroin hilang pertimbangan dll walaupun kebanyakkan drama tayangkan benda yang sama tapi aku tetap suka!!!

dan,aku suka sangat dengar nada percakapan orang korea. unik kan? macam hero,walau jambu macam mana pun muka depa,bila bercakap memang macho habisanlah! boleh cair aku dengar.haha

jadi sekarang aku naklah catat beberapa perkataan korea yang aku tahu. mungkin mika yang baca pon tahu juga sebab bole dengar dalam drama dan lagu. tapi aku eja tak betullah. asal dapat sebut,kira okeylah tu.=p

sebelum tu,cuci mata kejap.



SHINee


2 am




Girls' Generation aka SNSD



secret


2 pm



okey..mari belajar bahasa korea murid-murid~~~~~~

sarang-cinta

non-kamu

nan-saya

urin-kita

ara-saya tahu

noona-bila lelaki panggil kakak dia

unni-bila perempuan panggil kakak dia

hiong-bila lelaki panggil abang dia

oppa-bila perempuan panggil abang dia

sunbae-senior

molla-tak tahu

bo-apa

weee-kenapa

ghaja-jom

kenchana - tak apa

shiro-tak mahu

haengbok-gembira

annyong-bye

jagiya-honey

chingu-kawan

song sian nim-cikgu

omma-mak

appa-ayah

ottoke-nak buat apa ni

kuma/kamsahamida-terima kasih

helmonyi-nenek

haraboji-atuk


okey itu saja yang aku nak kongsi. kalau apa yang ak tulis ni salah,betulkanlah ye. hehehe. taper,nanti aku dah kawen dengan orang korea,aku belajarlah bahasa diorang betul-betul.

apa?


oh..dia ni??? hm..aku cadang memang nak setia tapi..see..dia bagi kebenaran aku pilih laki korea. tengok thumb dia tuh..hahaha




maka,aku pilih dia ni.. sebab pandai masak..handsome.. see..waktu snap pic pon nak ushar aku dekat sebelah.... patut pandanglah kamera tuh..hahaha..malu tau.


okey aku memang gediklah ni. bye!!!!

p/s:semua pic yg ada dtg dari pakcik google yg tinggal sebelah rumah. terima kasih.

18 comments:

Azza Firza said...

ttba ada syahir tu apa eks? hahaha

qyqa said...

@ Azza Firza

shahir laki lama..harus ada nak ambil hati..wheeeeee

Amni said...

hahahahaah.. kalau akak, camne minat sekalipon kat si korea tu, tetap encik tunang kat hati... wahahahahaha...

pssttt.. tumpang sekaki boleh? kiut seyh... ekekeek..

qyqa said...

@ Amni

hahahaha,akak dah tunang kena setia.
kita x per single lagi..hehehehe

pssttttt..nanti kita report kang!!!haha

NICK IRFAN said...

wah! ada bahasa kore la! thnkz dh lama sy mencari ni sbb bahasa jepun sy thu korea ni yg susah dpt...

qyqa said...

@NICK IRFAN

heheheehehe,tau ckit2 jer..
x banyak pon..
same2..
ha nanti share lah bahasa jepun lak..

khairul hisyam said...

shibal, Ddorang, takde ke? ngee ayat ni slalu digunakan dalam filem korea. ngegeheheh

qyqa said...

@ khairul hisyam,

hehehe,yg tuh x besa plak dgar..
thax cter..hihi

Imran nyambek said...

shiro maksudnye tak tak mahu...oooo..

penyejuk hati said...

oo..peminat korea ke ni..leh geng ngan kwn2 akak kt sni..(^_^)

qyqa said...

@ imran nyambek

iya..itu maksudnya.. =)

@ penyejuk hati

memang gila korea tau..hehehe
akak x geng skali ke????=)

NICK IRFAN said...

nnt boleh la ngorat awek korea lps ni? heheh

p/s=jepun? isyaallah.. :)

Azza Firza said...

shahir tu hak milik azza, oke, tima kasih, wahahaha

qyqa said...

@ NICK IRFAN

waa.. nak ngorat awek korea???
bole2.. kita bagi pass nanti..hehehe

bt la yg jepun..hihi

@ Azza Fieza

what???? ok fine sbb qyqa dah ada pakwe korea..hehehehe

fathiahRAIHANA said...

ohh maiii Takgu . comel gila ^^

qyqa said...

@ fathiahRAIHANA

haip!!!!
jgn kacau takgu oke...=p

fathiahRAIHANA said...

takpa , org syg Majun! ^^

qyqa said...

@ fathiahRAIHANA

bermadu jom???
haha

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...