Klik le kome oih

Thursday, March 3, 2011

For your information dear...

Assalamualaikum semua.

Tadi aku buka FB, tengok dapat mesej dari Malim. Baguih punya. Marilah baca. Buat renungan kita bersama. yalah, kita ni manusia kan banyak benda tak betul. kadang-kadang tu dok taksub nak tegur orang sampai lupa kekhilafan diri.

Mari baca.


The Truth

Jangan ada niat simpan kuku panjang , walaupun hanya 1 mm atau pun
hanya jari kelingking. Ba...gi orang Islam adalah tidak sesuai
berkuku panjang atas apa alasan sekalipun kerana ia tidak
membayangkan kesucian dan ia juga bukan budaya kita apatah lagi
menggunakan tangan untuk beristinjak.

Orang Melayu yang berkuku panjang biasanya mempunyai anak yang
bodoh atau pun degil dan suka buat onar sebab diberi makan bahan
kotor yang berada di kuku jari emaknya semasa menyediakan makanan
seperti memerah santan kelapa, buat cokodok pisang, uli tepong,
dll. Apa ilmu pun yang di ajar pun tak akan boleh diterima masuk
ke dalam kepala.

Percayalah.

Untuk yang bujang beringat lah. Kalau hendak cari pasangan dan
mahu anak yang pandai dan mendengar kata pilihlah wanita atau
lelaki yang sentiasa berkuku pendek. Insya-Allah.

Additional info

Kuku panjang mempunyai sejenis kuman seperti yang terdapat dalam
najis manusia, iaitu E-Coli. Kuman tersebut tidak akan hilang
walaupun kita mencuci tangan dengan sabun. Oleh itu, sentiasalah
berkuku pendek untuk kesihatan dan kebersihan diri sendiri. Ini
tak termasuk korek taik hidung, telinga dan sewaktu dengannya..

Nasihat Nabi Muhammad Saw. kepada Saidina Ali kwj. sesudah
bernikah dengan Siti Fatimah iaitu anakanda kesayangan , Nabi
Muhammad Saw. berpesan kepada Saidina Ali iaitu kalau memakai
cincin pakailah di jari

1] jari manis
2] jari kelingking (anak jari)


dan jangan memakai pada jari
1] jari tengah
2] jari telunjuk

Nabi Muhammad saw. melarang kerana memakai cincin pada jari
telunjuk dan jari tengah adalah meniru cara berhias kaum yang
dilaknat oleh Allah iaitu kaum yang derhaka di zaman Nabi Lut a.s.

Perhatian

Cara memakai cincin adalah termasuk lelaki atau pun perempuan.

p/s: saudara dan saudari, sila nasihatkan kawan-kawan dan juga saudara-mara ataupun anak-anak tentang kaedah yang betul untuk berhias di dalam syariat Islam, kalau tidak sia-sia saja kita mendapat laknat dari Allah Swt. Nabi saw. memakai cincin dan kalau kita memakai cincin dengan niat mengikut sunnah Nabi saw. senang je kita dapat pahala.

DAH HABIS BACA TU SHARE LAH PD KEKAWAN YG MUNGKIN ADA YANG BELUM TAHU...INSYA'ALLAH BITAUFIQ MAANNAJAH....

WASSALAM...
Share

12 comments:

Sophie Al-yahya said...

ohhh..thanks for the info!! =)

penyejuk hati said...

thanks for sharing...just nk bg tau..bacteria E.coli tu ade dlm bdn manusia sbb mkn mknn tcemar (cth daging mentah)or air tcemar..

pastu kalau guna sabun anti bacteria leh bunuh bacteria tu..(^_^)

qyqa said...

@ Sophie Al-yahya

welcome!!!! (^_________^)

qyqa said...

@ penyejuk hati

oh thanx kak,
baru tau nih...
hehehehe

nabilah_2908 said...

time sekolah2 dulu..mmg suka bela kuku pnjg..

bila dah tua2 ni...dah ada kesedaran..dh tksuka dh kuku pnjng..pnjg sikit je dh mula rasa rimas.. :)

p/s : thnks sudi follow APA KATA HATI..keep in touch ya..!! :)

jom ke APA KATA HATI pulak,
FREE VS BUSY

NICK IRFAN said...

kuku sy mmg panjang skrg ni! alamak!

miss lolly a.k.a luvfareda said...

suke simpan kuku panjang =(

qyqa said...

@ nabilah_2908

kuku panjang memang rimas..
hehehe

same... =)

qyqa said...

@ NICK IRFAN

cepat potong... =p

qyqa said...

@ miss lolly a.k.a luvfareda

wajik potong!!! =p

nyahpudina mint said...

kak nyah pun dapat dari malem gak ! haha .. betul2 jgn nk ngade2 simpan kuku panjang2 ei ..huduh habaq mai !

qyqa said...

@ nyahpudina mint

malem pengedar hahaha
sokong!!!

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...